Lokakuun 6. 2013

Kaikki alkaa päätöksestä. Joten siitä minäkin nyt aloitan.

Tietenkin kaikki juontaa juurensa siihen tyytymättömyyteen, mitä tunnen itseäni kohtaan. Olen lihava. Ällöttävä läskilöllykkä, joka vyöryy paikasta toiseen. En kykene olemaan tyytyväinen omaan kehooni, koska se on ruma. Se on myös terveysriski. Se vaikuttaa kykyyni saada palvelua, työtä ja jopa terveydenhoitoa. Siinä ei ole mitään muuta hyvää kuin että se on elossa, on minun ja toimii ehkäisevänä suojatekijänä osteoporoosia vastaan. Se ei riitä minulle. Sen ei pitäisi riittää kenellekään.

Olen aikaisemminkin onnistunut laihduttamaan. Tiedän, että pystyn siihen. Tiedän myös, ettei se ole helppoa. Ja olen saanut oppia kantapään kautta, että tulokset eivät ole pysyviä ilman jatkuvaa työtä. Kaikki on kiinni siitä, mitä minä haluan ja mitä olen valmis tekemään sen eteen. Ensimmäinen askel on se vaikein.

Askel 1. Tee päätös. Kuulostaa helpolta. Ei muuta kuin päätä. Nyt minä alan laihduttaa. Muutan elämäntapojani. Valitettavasti se ei kuitenkaan toimi näin. Kyllä maailmaan tyhjiä aikeita mahtuu. Ja edellä kuvailtu oli aie. Ei päätös. Päätös on se, kun kertoo itselleen (ja vapaavalintaisesti muillekin) mitä tavoittelee ja millä keinoin. Tässä siis minun päätökseni. Minä aion laihduttaa. Muutan ruokavaliotani, lisään ja tehostan liikuntaa, asetan itselleni tavoitteita ja seuraan omaa kehitystäni. Olen varautunut takuulla edessä oleviin repsahduksiin ja mielenlujuuttani koetteleviin hetkiin.

Tästä se alkaa. Nyt olen tehnyt päätöksen. Olen valmis.

-T